پایگاه خبری تحلیلی امید شهر

شهردار قم پس از 10 سال، حرف «پژوهشگر شهر» را تکرار کرد/ «مونوریل» دردی را دوا نمی کند

ایجاد: 1397/01/05 - 01:40
مونوریل قم,پژوهشگر شهر,شهردار قم,مهدی محمدی دوست,سقاییان نژاد,امید شهر

شهردار قم اخیرا درباره پروژه متوقف شده‎ی منوریل گفته است: «جنازه مونوریل باید از وسط شهر جمع شود؛ مونوریل دردی از قم دوا نمی‌کند». به گزارش «امید شهر» این گفته‎ی شهردار 12 ساله سابق اصفهان که دو سالی است شهردار قم شده و در این مدت پروژه مونوریل هیچ پیشرفت فیزیکی نداشته است، در حالی مطرح می‎شود که یک فعال شهری موسوم به «پژوهشگر شهر» 10 سال پیش در مقاله‎ای مفصل، در رسانه محلی «صفاییه» دقیقا به این موضوع اشاره کرد بود که در ادامه بخشی از این مقاله را می‎خوانیم:

مونوریل دردی از قم دوا نمی‌کند چون:
 

«در مسائل شهری ابتدای هر پروژه باید مطالعات اجتماعی و اقتصادی و شهری صورت گیرد تا هزینه و فایده آن عقلانی باشد»

 
«انتخاب نوع سیستم باید بر اساس میزان خدمات‎دهی مورد حمایت قرار گیرد نه خواست‎های شخصی»
 
«اگر در توجیه منوریل اشغال فضای کم، جابجایی مسافر فراوان، امنیت، بی‎صدا بودن، دوست‎دار محیط زیست بودن و... بیان می‎شود باید گفت تمام این مزایا را مترو هم دارد با بازدهی و کارایی بیشتر»
 
«بین فضای سنتی و معماری مذهبی شهر با پدیده مدرن مونوریل تقابل وجود دارد»
 
«در مطالعات طرح جامع حمل و نقل استان، اجرای مونوریل وجود نداشته است»
 
«می‌شد به جای احداث منوریل، رودخانه قمرود را به دالان سبز شهری با حاشیه کاربری تفریحی تبدیل کرد»
 
«دغدغه بیشتر شهرسازان در اجرای مونوریل ایجاد اغتشاش بصری است»
 
«با اجرای این طرح، مسیر غیرفعال ترافیکی طی چشم انداز 10 ساله فعال می‌شود»
 
«انرژی مصرفی مونوریل دو تا سه برابر انرژی مترو است و مقدار اصطکاک چرخ مونوریل نسبت به چرخ ریل مترو چیزی حدود 200 برابر است»
 
 
آشنایی با پروژه «مونوریل قم»
پروژه‎ی رییس دولت نهم و دهم (احمدی نژاد) که در تهران با مخالفت شورای شهر اصلاح طلب به شکست انجامیده بود، در قم با هزینه‎ای بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان احداث شد که البته تا امروز با گذشت بیش از 3 سال از پایان مرحله اول این طرح، هیچ قطاری در آن تردد نمی‎کند.

مونوریل یا تک ‌‎ریل، شیوه‌ای جديد از حمل و نقل سبک ریلی است كه در واقع از یک خط منفرد به ‌عنوان ریل برای واگن‌های مسافری یا باری تشكيل می‌شود. ترن یا واگن‌ها بوسیله چرخ‎های‎شان بر روی این ریل منفرد که درست در مرکز ترن یا واگن قرار می‌گیرد، حرکت می‌کنند.
مونوریل‌ معمولا بالاتر از سطح زمین قرار می‎گیرد ولی می‌تواند بر روی زمین، پایین‌تر از سطح زمین و یا در داخل تونل‌های زیرزمینی نیز مورد استفاده قرار گيرد.

مونوریل برای استفاده در مناطق تفریحی مانند شهربازی‌ها و همچنین شهرهای توریستی نیز گزینه جذاب و بسيار مناسبی محسوب می‌شود و البته گاهی هم به نماد یک شهر مدرن بدل می‎شود.

اولین پروژه مونوریل ایران در شهر قم و به طول 25 کیلومتر، در سه فاز برنامه‎ریزی و وارد مرحله اجرا شد.

فاز اول اين پروژه به طول 7 کیلومتر، براي ايجاد تسهيل در رفت و آمد شهروندان قمي، علي‎الخصوص زائران حرم حضرت معصومه (س) در نظر گرفته شد و حدودا از محل پارک‎سوار شمالی رودخانه قمرود تا ‏مصلای قم ادامه می یافت و در طول آن 7 یا 8 ایستگاه و هر کدام به فاصله تقریبا یک کیلومتر در دو طبقه و هر ایستگاه با زیر بنای سه هزار متر مربع احداث می‎شد که با احداث آنها 8 پل طرفین رودخانه را به ایستگاه‎های مونوریل متصل می‎کردند. قابلیت جابه‎جایی این سیستم 12 هزار نفر اعلام شد که تا 19 هزار نفر نیز قبال ارتقا بود.

فاز 2 این طرح به طول 20 کیلومتر تا شهرک پردیسان و فاز 3 آن تا منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ادامه پيدا می‎كند.

کلنگ طرح در مرداد 88 بر زمین زده شد و مدت اجراي آن كه پس از طي فرآيند مناقصه به شركت‎هاي ايراني مپنا و كيسون واگذار شد را 30 ماه و مبلغ پيش‎بيني شده براي اجراي آن را حدود 180 ميليارد تومان در نظر گرفتند.همچنين قرار شده فاز اول پروژه در دهه فجر 1390 به صورت آزمايشي افتتاح شود.

مدیر کنترل و تضمین کیفیت پروژه مونوریل در بهمن 91 گفته بود طرح 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. طبق برنامه‎ها هم می‎بایست تا اواخر بهار 92 فاز اول به بهره‎برداری می‎رسید اما با گذشت دو سال از موعد مقرر بعدی هم این اتفاق نیافتاد.

تاکنون چند صد تیر این پروژه بنا و نصب شده و حتی واگن‎ها نیز از ایتالیا (پس از مدتی تاخیر بجهت تحریم‎ها) تهیه شده‎اند اما همچنان قطاری در هوای قم تردد نمی‎کند.

 
و اما سخن امروز «پژوهشگر شهر»؛
با مطالعات و بررسی‎های دقیق، تبعات منفی طرح را کاهش دهید و هرچه زودتر تمامش کنید!
موضوع خبر: